کدام مواد غذایی را نباید همزمان مصرف کرد؟

به گزارش وبلاگ بهروز، بسیاری از متخصصین تغذیه توصیه می نمایند کمتر بخورید و بیشتر ورزش کنید. این فرایند هیچ توجهی به نحوه ترکیب مواد غذایی در معده ندارد. این متخصصین در نظر نمی گیرند اتفاقاتی که در معده و روده می افتد، اهمیت دارد و یکی از عوامل مهم و مؤثر در دستیابی به سلامت و کاهش وزن است.

کدام مواد غذایی را نباید همزمان مصرف کرد؟

در گذشته اجداد ما همه چیز را با هم می خوردند و مسئله ای پیش نمی آمد؛ زیرا زیست بوم بدنشان سالم بود و معده هایی قوی داشتند. امروزه با وجود آنتی بیوتیک ها، فرآیند پاستوریزه سازی و غذاهای فرآوری شده و استرس فراوان، زیست بوم های داخلی بدنمان آسیب دیده است. این زیست بوم آسیب دیده می تواند منجر به خستگی، عدم سلامت کامل و ضعیف شدن دستگاه گوارشی گردد. به همین علت بایستی بیش از هر زمان دیگری به آنچه می خوریم، توجه داشته باشم.

اگر نحوه درست ترکیب مواد غذایی با یکدیگر را بدانید، می توانید به سلامت کامل دست یابید.

1. میوه ها را به تنهایی و با معده خالی مصرف کنید

افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند، بهتر است زیاد میوه نخورند؛ زیرا میوه ها حاوی اندازه زیادی شکر طبیعی هستند که باعث تحریک رشد مخمر و عوامل بیماری زای دیگر می گردد.

البته استثنائاتی نیز وجود دارد. شما می توانید میوه هایی همانند لیموترش، آب انگور سیاه که شیرین نشده و انار را به اندازه دلخواه میل نمایید. شکر این میوه ها بسیار کم است.

2. پروتئین ها را با سبزی های بدون نشاسته مصرف کنید

زمانی که پروتئین هایی مانند مرغ، ماهی، گوشت و تخم مرغ می خورید، معده اسید هیدروکلریک و آنزیم پپسین ترشح می نماید تا این پروتئین ها را در محیطی فوق العاده اسیدی بشکند. زمانی که مواد غذایی نشاسته داری همانند سیب زمینی یا نان می خورید، معده آنزیم پتیالین ترشح می نماید تا محیطی قلیایی ایجاد کند. در نتیجه اگر پروتئین و نشاسته را با یکدیگر مصرف کنید، یکدیگر را خنثی نموده و مانع فرآیند هضم می شوند. این مواد غذایی که به خوبی هضم نشده اند، وارد روده شده و باعث اسیدی شدن خون می شوند. این امر باعث ایجادی محیطی مناسب برای رشد عوامل بیماری زا نیز می گردد.

برای پیشگیری از این موضوع، مواد غذایی پروتئینی و مواد نشاسته دار از جمله غلاتی همانند برنج و سبزی ها نشاسته دار مانند سیب زمینی را با یکدیگر نخورید. شما می توانید به همراه پروتئین سبزی های بدون نشاسته مانند سبزی های برگ دار، کلم بروکلی، مارچوبه، گل کلم، هویج، کرفس، کاهو، دانه های سبز، سیر، رازیانه، پیاز، کدوسبز، خیار و غیره بهره ببرید.

3. چربی ها و روغن ها را به همراه سبزی ها، غلات و پروتئین مصرف کنید

از چربی ها و روغن های ارگانیک، خالص و غیرفرآوری بهره ببرید. این روغن ها را می توانید به همراه سبزی ها، غلات و پروتئین مصرف نمایید.

4. چربی های پروتئینی را به همراه سبزی های بدون نشاسته و میوه های ترش مصرف کنید

چربی های پروتئینی مانند آووکادو، زیتون، دانه های گیاهان و مغز میوه ها به جز بادام زمینی و شاه بلوط که دارای نشاسته هستند را به همراه سبزی های بدون نشاسته و میوه های ترش مصرف کنید.

5. لبنیات را به همراه میوه های ترش و سبزی های بدون نشاسته مصرف کنید

پنیر و شیر نیز جزو چربی های پروتئینی هستند.

6. مواد غذایی حاوی شکر را به تنهایی مصرف کنید

شکر باعث تحریک رشد مخمر شده و سیستم ایمنی بدن را سرکوب می نماید. این ماده غذایی را بهتر است به تنهایی یا به همراه یک فنجان چای مصرف کنید.

منبع: فوت و فن

به "کدام مواد غذایی را نباید همزمان مصرف کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مواد غذایی را نباید همزمان مصرف کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید