گزارش، نقدها داوود اوغلو از اردوغان و سیاست تک نفره در ترکیه

به گزارش وبلاگ بهروز، رهبر سابق حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر سابق ترکیه٬ می گوید: هر حزبی که بر اساس نگرش و آمال تک نفره اداره شود٬ از بین خواهد رفت.

گزارش، نقدها داوود اوغلو از اردوغان و سیاست تک نفره در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بهروز٬ احمد داوود اوغلو که در حزب عدالت و توسعه٬ پست ها و عناوینی همچون مشاور ارشد نخست وزیر در حوزه سیاست خارجی٬ وزیر امور خارجه٬ کننده قونیه در مجلس ملی٬ رهبری حزب و نخست وزیری را تجربه کرده٬ با رجب طیب اردوغان اختلاف مبنایی پیدا کرد و از حزب جدا شد.

او بعدها در مورد دلیل استعفای خود گفت: من از قطار پیاده نشدم. مرا هل دادند.

داوود اوغلو امیدوار بود با نوشتن یک متن مانیفست طولانی و انتشار نظرات انتقادی اش٬ اردوغان را راضی کند که در حزب عدالت و توسعه و سیستم حکمرانی٬ تغییرات جدی دهد. اما اردوغان نپذیرفت و داوود اوغلو پیش از آن که اخراج شود٬ استعفا داد!

احمد داوود اوغلو پس از جدا شدن از آکپارتی٬ تلاش کرد تا با افراد مهمی همچون عبدالله گل رئیس جمهور سابق و علی باباجان وزیر امور خارجه اسبق ترکیه٬ برای تاسیس یک حزب جدید به توافق برسد.

اما خط فکری اسلام گرایانه داوود اوغلو با منش لیبرال گل و باباجان منطبق نبود و به دو راهی رسیدند. داوود اوغلو پیش از باباجان و گل دست به کار شده و حزب خود را به نام حزب آینده تاسیس کرد. اگر همین فردا در ترکیه انتخابات برگزار شود٬ داوود اوغلو نخواهد توانست وارد میدان رقابت شود. چرا که بر اساس قوانین حزبی ترکیه٬ تنها احزابی می توانند وارد رقابت انتخاباتی شوند که در نصف به علاوه 1 تمام 81 استان ترکیه دارای دفتر کنندگی استان و شهرستان باشند و تامین این هزینه کلان برای داوود اوغلو٬ دست کم در شرایط فعلی٬ ناممکن است.

وی نخستین مصاحبه مفصل خود را با روزنامه قرار انجام داده و سه روزنامه نگار در برابر او نشسته و سوالات خود را بر زبان آوردند. نخست وزیر سابق ترکیه در شروع مصاحبه کت و شلوار رسمی پوشیده اما در بخش های میانی مصاحبه با پیراهن ساده بدون کراوات پشت میز نشسته که نشان دهنده طولانی بودن مصاحبه است.

وبلاگ بهروز برای اطلاع خوانندگان فارسی زبان٬ بخش های مهم این مصاحبه را منتشر کرده است.

الیف چاکر: اگر موافقید از نام و لوگوی حزب شروع کنیم. نام حزبتان را گذاشته اید آینده و لوگو یا نشان حزب هم یک برگ درخت چنار است. چه طور شد که به آینده و برگ چنار رسیدید؟

داوود اوغلو: با 5 گروه از دوستان مرتبط با کار گرافیک و متخصصین مرتبط با انتخاب اسم و تبلیغات٬ در استانبول و آنکارا چندین جلسه برگزار کردیم. به این نتیجه رسیدیم که در این کشور٬ آن قدر حزب تاسیس شده و تعطیل شده که تقریباً همه واژگان٬ مصرف شده اند و یافتن یک واژه دست نخورده٬ بسیار سخت است. مخصوصاً که محافظه کارها و کردها٬ دو گروهی هستند که چندین حزب تاسیس کرده اند و پس از یک مقطع کوتاه٬ حزبشان تعطیل شده است. نهایتاً رسیدیم به کلمه آینده.

در مورد نشان حزب نیز٬ همچنان که می دانید اغلب احزاب ترکیه از نقش سنتی و تاریخی هلال٬ استفاده می کنند. ما اصرار داشتیم لوگوی جدیدی داشته باشیم. چندین لوگو و نماد و اشکال مختلف را پیشنهاد کردند. اما برگ چنار٬ به محض این که بر روی میز گذاشته شد از سوی همه مورد پسند واقع شد.

یلدرای اوغور: شما سیاست مداری هستید که مداوماً از تاریخ و تمدن قدیم حرف می زنید و همه ارجاعات و رفرنس های شما به تاریخ است. چطور شد سراغ آینده رفتید؟

داوود اوغلو: به نظر من ارجاع به تاریخ٬ خالی از اشکال است. دولتمردان اروپایی٬ آمریکایی و روسی به طور مداوم در سخنان خود٬ به تاریخ ارجاع می دهند. با فهم گذشته٬ آینده را بهتر می توان ساخت. من تضادی نمی بینم.

الیف چاکر: حزب آینده در کجای سیاست ترکیه می ایستد؟ کدام گروه ها و طبقات را مورد خطاب قرار می دهد؟

داوود اوغلو: در یک جمله بگویم: حزبی هستیم که آزادی خواهی و احترام به ارزش ها رابه طور همزمان و توامان در نظر می گیریم.

نگفتیم یک حزب آزادی خواه محافظه کار هستیم٬ گفتیم آزادی خواهی و احترام به ارزش ها. هم ارزش های گذشته و هم ارزش ها و دستاردهای دوران جمهوریت تا به امروز.

الیف چاکر:اما چنین نیست که شما صبح از خواب بیدار شوید و بگویید٬ خوب...برویم یک حزب آزادی خواه عدالت خواه تاسیس کنیم. تمام احزاب زمینه تاریخی خاصی دارند. شما این حزب را تاسیس کردید تا با حزب عدالت و توسعه٬ تسویه حساب کنید؟ یا این که مسائل و بن بست هایی هست که می خواهید از آنها عبور کنید؟

داوود اوغلو: مواجهه با مسائل٬ یک چیز است و چیزی که خود را با آن معرفی می کنیم٬ یک چیز دیگر. مهم ترین دغدغه کنونی حزب ما این است که همه مردم و همه طبقات و گروه ها را مورد خطاب قرار دهد و چنان فرهنگ دموکراتیکی داشته باشیم که بتوانیم همگان را به سوی خود جذب کنیم.

ما در ترکیه دو مشکل و معضل بسیار مهم داریم: یکی حقوق و دیگری آزادی. هر دو مشکل نیز زمانی حل می شود که بتوانیم زمینه مشارکت همه را فراهم کنیم. در این کشور٬ همه گروه های سیاسی٬ حد و مرز خود را دیدند و امتحان خود را پس دادند. از اسلامی و محافظه کار تا ملی گرا و چپ و کُرد و هر گروه دیگری.

هر کسی به خوبی می داند که مرزهای سیاست تا کجاست و چه کاری از دستش برمی آید. با تکبر و غرور نمی توان مردم را به سوی خود جلب کرد. نباید به مردم با دیدگاه از بالا به پایین نگاه کرد. حالا یک ملی گرای صادق به خوبی می داند با نگرش قاطعانه و بسته ضدکُردی٬ نمی توان به نتیجه رسید.

ما باید جنبش سیاسی خاصی شویم که همه در آن جای بگیرند و جامعه ما چنان فضیلتی داشته باشد که همه گروه ها بتوانند همدیگر را تاب بیاورند. به همین خاطر ما برای تشکیل شورای موسسین حزب٬ به این اهمیت دادیم که انسان های درستکار٬ دور ما جمع شوند. افرادی باشند که به هیچ وجه به فساد مالی آلوده نشده باشند. افرادی باشند که بتوانند نگرش های دیگر را هم تحمل کنند و مثلاً فلان شخص یک ملی گرای ترک بوده و به حزب ما پیوسته است. هیچ اشکالی ندارد. اما ملی گرایی او نباید مبتنی بر دشمنی باکردها باشد.

چندین نفر از جنبش های سیاسی کُردی به ما پیوسته اند. هیچ ایرادی ندارد اما از افرادی نیستند که ترور و خشونت را تایید کنند. فلان شخص٬ یک سیاست مدار کاملاً اسلام گرا است و به حزب ما پیوسته است. هیچ اشکالی ندارد اما نباید باور دینی خود را در تضاد با آزادی دیگران ببیند.

احمد تاش گتیرن: اما هر کدام از احزابی همچون حزب عدالت و توسعه٬ حزب جمهوری خلق٬ حزب دموکراتیک خلق ها٬ طرفداران خود را دارند و میدان خود را یافته اند. آیا این شرایط برای شما سخت نخواهد بود؟

داوود اوغلو: در حال حاضر یک فضای دوقطبی مبتنی بر جنگ سرد در ترکیه حاکم شده است. تمام کشور را به دو قطب یا دو جبهه مبتنی بر ائتلاف جمهور و ائتلاف ملت تقسیم کرده اند. این درست نیست. ما باید بتوانیم در حزب خود از حقوق کردها و علویان گرفته تا ترک ها و دیگران٬ به تمام حوزه ها اهمیت بدهیم. نباید مردم را ناچار کنیم که هر کسی بر اساس تفکرات دینی و سیاسی و قومی خود٬ به شکل همیشگی به فلان حزب رای بدهد و چشم خود را بر خطاها ببندد.

احمد تاش گتیرن: شما در حزب خود٬ با این همه تنوع و در شرایطی که به جای کادرهای عادی٬ افراد با تجربه و لیدر را جذب کرده اید٬ چگونه موازنه را برقرار خواهید کرد؟

داوود اوغلو: در یک ماه گذشته٬ دست کم 30 نفر از رفقای ما به شکل شخصی یا از طرف حزب٬ این ور و آن ور صحبت کرده اند. من آدمی هستم که از خطاهای گذشته٬ درس می گیرم. من دیدم و به خوبی می دانم٬ حزبی که توسط یک نفر و بر اساس شیوه و منش تک نفره اداره شود٬ پس از مدتی به طور کامل قوای خود را از دست می دهد و تمام می شود.

من می خواستم مانع از چنین چیزی شوم. به همین خاطر٬ به جناب رئیس جمهور گفتم: قربان! من به دنبال رهبری نیستم و چنین دغدغه ای ندارم. جنابعالی این حزب را تاسیس کردید. اجازه بدهید حزب را سازماندهی کنیم٬ قدرت بخش های مختلف حزب٬ نهادینه شود و کاری کنیم که این حزب صدها سال سرجایش بماند و تکان نخورد. اما اگر حزب را سازماندهی نکنیم و مکانیسم اداره کردن حزب به شکل علمی و دقیق صورت نگیرد٬ حیات حزب از دست خواهد رفت.

حزبی که وابسته به افراد باشد٬ نهایتاً به دست افراد خواهد افتاد و چیزی از آن باقی نمی ماند.

بارها این سخنان را هم در نهاد ریاست جمهوری بر زبان آوردم و هم در داخل حزب. همه می دانستند که من چنین نظراتی دارم و هدف من٬ سازماندهی کردن و نهادینه کردن حزب است. لذا به عنوان فردی که این مسائل را از سر گذرانده ام٬ این آسیب ها را می شناسم و می دانم که منش تک نفره چه بلایی بر سر حزب می آورد٬ چگونه می توانم اجازه دهم که در حزب آینده٬ چنین چیزی تکرار شود؟

من با تکیه بر این دانش و ادعای خود٬ می گویم: باید از افراط و تفریط گریخت. کسی نمی تواند بگوید یک حزب به رهبر نیاز ندارد. این گفته٬ برخلاف تمام قواعد است. حزب نیاز به رهبر دارد اما باید از شیوه اداره تک نفره و خودمحور پرهیز کرد.

الیف چاکر: اما برخی از معاونین شما سخنان متفاوتی بر زبان آورده اند.

داوود اوغلو: من با دوستان صحبت کردم. به آنها گفتم که شما برنامه حزب را تایید و آن را امضا کرده اید و همه ما باید بر اساس همین برنامه صحبت کنیم. اما برخی از سخنان٬ در فضایی مطرح شد که دوستان ما مورد تهدید قرار گرفتند. به عنوان مثال در چند شهر به دوستان ما گفته بودند: شما می خواهید با حزب آینده کار کنید؟ چنین حقی ندارید.

ما معتقدیم این اقدامات درست نیست. همه باید از حقوق و قانون پیروی کنند.

الیف چاکر: آیا در این فضا کار کردن برایتان سخت نیست؟

داوود اوغلو: صادقانه بگویم. انتظار نداشتم چنین جنگ روانی گسترده ای راه بیاندازند. خیلی ها به ما می گویند به خاطر جسارتی که در تاسیس حزب نشان دادید٬ به شما تبریک می گوییم. من از شما می پرسم: مگر تاسیس حزب نیاز به جسارت دارد؟ دلیل اصلی این حرف ها فشار موجود است.

یلداری اوغور: چرا در رسانه ها دیده نمی شود؟

داوود اوغلو: ما را دعوت نمی کنند. ده ها شبکه تلویزیونی داریم که در مورد حزب ما حرف می زنند اما جرات ندارند٬ خود من یا یکی از رفقایم را دعوت کنند تا حرف هایمان را بزنیم.

زمانی که طیب بیگ می خواست شهردار استانبول شود٬ روزنامه ها تیتر زدند: او حتی نمی تواند کدخدا شود. اگر بخواهیم مقایسه کنیم٬ برخوردی که با ما صورت گرفته چندان هم سخت نبوده است. اما واقعاً رسانه ها باید از چنین رفتاری پرهیز کنند. این فشارها نمی تواند مانع از ارتباط ما و مردم شود.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، نقدها داوود اوغلو از اردوغان و سیاست تک نفره در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، نقدها داوود اوغلو از اردوغان و سیاست تک نفره در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید