اشتباهاتی که در رابطه با ویتامین D مرتکب می شوید

به گزارش وبلاگ بهروز، در خصوص ویتامین D نکاتی وجود دارد که احتمالاً در خصوص آن ها اشتباه می کنید و این می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. آن ها را در ادامه آورده ایم.

اشتباهاتی که در رابطه با ویتامین D مرتکب می شوید

به گزارش ، ویتامین D در بدن انسان نقش مهمی را ایفا می نماید. ما فکر می کنیم که این یک ویتامین برای سلامتی استخوان است، اما ویتامین آفتاب بیشتر مانند هورمون رفتار می نماید و نقش های دیگری در سلامت انسان بازی می نماید. به عنوان مثال، ویتامین D در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی فعال است و برای همه جنبه های سلامتی مهم است.

در خصوص ویتامین D نکاتی وجود دارد که احتمالاً در خصوص آن ها اشتباه می کنید و این می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. آن ها را در ادامه آورده ایم.

بیشتر مواد غذایی در حالت طبیعی خودشان منبع خوبی از ویتامین D نیستند و بسیاری از آن ها اصلاً ویتامین D ندارند. در میان اندک مواد غذایی طبیعی که مقدار کمی ویتامین D دارند می توان به ماهی های چرب مانند سالمون، قارچ هایی که در معرض نور UV خورشید رشد نموده اند و بعضی از فراورده های لبنی اشاره نمود. سایر مواد غذایی با ویتامین D غنی شده اند یعنی با روش های مختلف به آن ها ویتامین د اضافه شده است. این مواد شامل بعضی از شیر های گیاهی، غلات، آب پرتقال و ماست غنی شده با ویتامین D هستند.

بنابراین، تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن شما تنها به وسیله رژیم غذایی کاری سخت است. به عنوان مثال، شما باید روزانه حداقل 6 لیوان شیر غنی شده با ویتامین D بنوشید تا حداقل مقدار توصیه شده روزانه تان را دریافت کنید. یک لیوان شیر غنی شده حاوی حدود 100 واحد بین المللی ویتامین د است و شما به حداقل 600 واحد بین المللی در روز نیاز دارید.

بهترین منبع طبیعی ویتامین D، نور خورشید است. هنگامی که پوستتان در معرض نور خورشید قرار می گیرد، پرتو های UVB پیش ماده ای را روی پوستتان فعال می نمایند که کبد و کلیه هایتان آن را به ویتامین D فعال تبدیل می نماید بنابراین اگر هر روز شیر زیادی نمی نوشید و ماهی های چرب میل نمی کنید، برای نگهداری سطح ویتامین D بدنتان در محدوده سلامتی باید در معرض نور خورشید قرار بگیرید. به همین دلیل است که معمولاً در سطح ویتامین D افرادی که در عرض های جغرافیایی شمالی زندگی می نمایند، در مقایسه با افرادی که در مناطق گرمسیری زندگی می نمایند، کمبود بیشتری دیده می گردد.

بعضی از مطالعات نشان می دهد که داشتن ویتامین D در حد نرمال می تواند خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را کاهش دهد و همچنین می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی به ویژه مولتیپل اسکلروزیس (MS) مفید باشد

اگر مکمل ویتامین D مصرف می کنید، آن را به خوبی جذب نمی کنید مگر این که آن را با یک وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید. البته مقدار چربی هم اهمیت دارد. در واقع نیازی نیست مکمل ویتامین D خود را با یک حجم زیادی از چربی مصرف کنید. مطالعات نشان می دهد که شما آن را با مقدار چربی کم در مقایسه با مقدار چربی متوسط بهتر جذب می کنید. به عبارت دیگر، جذب مکمل ویتامین د با 10 گرم چربی بهتر از جذب آن با یک وعده غذایی پرچرب که حاوی 40 گرم چربی است، می باشد. از طرفی جذب مکمل همراه با رژیم بدون چربی از هر دوی آن ها کمتر است. یک مطالعه نشان داد افرادی که با مکمل ویتامین د 30 گرم چربی مصرف نموده بودند در مقایسه با افرادی که به همراه آن از رژیم غذایی بدون چربی استفاده نموده اند، 32 درصد ویتامین D بیشتری را جذب کردند.

مقدار ویتامین D موجود در مولتی ویتامین ها متغیر است. یک مطالعه منتشر شده در مجله BMJ نشان داد که بیشتر مولتی ویتامین ها کمتر از 400 IU ویتامین D را تأمین می نمایند درحالی که بزرگسالان قبل از سن 70 سالگی به حداقل 600 IU ویتامین D در روز و بعد از آن به حداقل 800 IU ویتامین D نیاز دارند. اگر از نظر ویتامین D کمبود داشته باشید، قاعدتا به سطح بالاتری هم نیاز خواهید داشت. شما می توانید بخشی از این موارد را از نور خورشید دریافت کنید، اما اگر در مناطق خاصی از دنیا زندگی می کنید، خورشید منبع قابل اطمینانی نیست. به علاوه، در صورت داشتن پوست تیره، چاقی، سن بالای 70 سال یا مشکل پزشکی خاص، برای افزایش ویتامین D به آفتاب بیشتری نیاز دارید. ضد آفتاب هم مانع توانایی پوست در ساخت ویتامین D می گردد.

بهترین راه برای این که بدانید سطح ویتامین D بدن شما چه قدر است و به چه مقدار ویتامین D نیاز دارید، آنالیز سطح خون به وسیله آزمایشی به نام 25 هیدروکسی ویتامین D است. براساس نتایج این آزمایش، پزشک شما می تواند مقدار ویتامین D مورد نیازتان را معین کند.

شما برای یاری به بدنتان در جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارید و برای ساختن بافت جدید استخوان به کلسیم. با این حال، یک تحقیق چاپ شده در مجله Lancet نشان داد که ویتامین D به طور قابل توجهی تراکم استخوان را بهبود نمی بخشد؛ اما نکته مثبت تری در خصوص آن وجود دارد؛ بعضی مطالعات نشان می دهد که ویتامین د به افراد سالمند به حفظ تعادل و در نتیجه کاهش خطر افتادن یاری می نماید؛ بنابراین ویتامین D می تواند به افراد مسن یاری کند تا به صورت غیرمستقیم از شکستگی استخوان ها جلوگیری نمایند. بدین ترتیب، ویتامین D می تواند برای جلوگیری از شکستگی استخوان در افراد مسن مفید باشد، اما برای تقویت تراکم استخوان، به تنهایی روی آن حساب نکنید.

واضح است که کمبود ویتامین D پیامد های مختلفی را برای سلامتی به دنبال دارد. از طرفی مکمل ویتامین D به عنوان ابزاری برای کاهش خطر ابتلا به بعضی بیماری ها مشهور شده است. با این حال، وقتی آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت های بهداشتی نتایج 250 مطالعه را آنالیز کرد، به این نتیجه رسید که تعیین نیست که آیا ویتامین D می تواند خطر ابتلا به بعضی بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت یا سرطان را آن گونه که بعضی افراد ادعا می نمایند، کاهش دهد یا خیر. با این حال، این ویتامین در سلامت ایمنی نقش دارد. بعضی از مطالعات نشان می دهد که داشتن ویتامین D در حد نرمال می تواند خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را کاهش دهد و همچنین می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی به ویژه مولتیپل اسکلروزیس (MS) مفید باشد.

شما در معرض خطر کمبود ویتامین D هستید اگر: از آفتاب دوری می کنید یا همواره از ضد آفتاب استفاده می کنید.. پوستتان تیره است.. بالای 60 سال سن دارید.. اضافه وزن دارید یا چاق هستید.. نوجوانی هستید که وقت کمی را خارج از منزل می گذرانید.. گیاهخوار هستید.. در مناطق با عرض جغرافیای شمالی بالاتر از 35 درجه با تابش نور خورشید اندک زندگی می کنید.

علائم کمبود ویتامین D. درد عضلانی. درد استخوان. افت انرژی و خستگی. ایمنی کاهش یافته. افسردگی و نوسانات خلقی. خواب نامنظم.

منبع: تبیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اشتباهاتی که در رابطه با ویتامین D مرتکب می شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباهاتی که در رابطه با ویتامین D مرتکب می شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید