خبرنگاران چراغ قرمز کرونا به ورزش استان البرز

به گزارش وبلاگ بهروز، کرج-خبرنگاران- کرونا، ویروسی است که ماه ها بدون دعوت میهمان کشورمان شده، میهمان ناخوانده بودن از یک سو و اینکه ظواهر نشان دهنده این است که قصد ندارد به زودی زحمت خود را کم کند از سوی دیگر، امروز تبدیل به یک معضل اساسی از جمله در بخش ورزش کشور و استان البرز شده است.

خبرنگاران چراغ قرمز کرونا به ورزش استان البرز

با شیوع این ویروس در کشور و به تبع در استان البرز، پروتکل ها و موازین بهداشتی بسیاری برای جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر آن اعمال شد، پروتکل هایی که تنها هدف از اجرای آن حفظ سلامت جامعه و نابودی هر چه سریعتر این ویروس بود.

بخشی از موارد مطرح شده در این پروتکل ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی به خصوص دراماکن پرتردد از جمله مراکز خرید، آرایشگاه ها، تالار، رستوران ها و کلینیک های درمانی و زیبایی بوده است.

در این میان یکی از بخش هایی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در این پروتکل ها ذکر شده بود بخش ورزش و به دنبال آن باشگاه های ورزشی و استخرها بود.

شاید به جرات بتوان گفت بخش ورزش و باشگاه های ورزشی در استانی مانند البرز که مهد پرورش قهرمانان و ورزشکاران بسیاری است، در این روزهایی کرونایی بیشترین آسیب را دید، آسیبی که همچنان ادامه دارد و امروزتبدیل به یک معضل جدی شده است.

البرز مهد ورزش کشور

بیش از 160 هزار ورزشکار سازمان یافته در قالب 48 هیات ورزشی در استان البرز مشغول به فعالیت هستند، نمی توان این واقعیت را انکار شد که سکوی قهرمانی در سطح ملی و جهانی نیست که فتح گردد و در آن ورزشکاری از البرز نباشد، وجود این تعداد ورزشکار که سهم زیادی نیز در کسب رتبه های قهرمانی و افتخارآفرینی برای این مرز و بوم با وجود زیرساخت های ضعیف ورزشی در این استان، نشان از ظرفیت های بالای ایران کوچک دارد، ظرفیت هایی که شاید خیلی به آنها پرداخته نشده و این نادیده گرفته شدن در روزهای کرونایی رنگ و روی دیگری به خود گرفته است.

حال ناخوش ورزش البرز در روزهای کرونایی

در روزهایی که اقشار مختلف استان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می نمایند، ورزش البرز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاید بتوان گفت که یکی از بخش هایی است که بیشترین آسیب را با این ویروس دیده است، حال ورزش و ورزشکاران البرزی این روزها خوب نیست و سبب شده تا بخش زیادی از ورزشکاران، باشگاه داران، مربیان و استخرداران ما امروز با مسائل بسیاری به خصوص مسایل معیشتی روبرو شوند.

در حالی که با رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی، باشگاه واستخرداران اجازه یافتند که نسبت به بازگشایی مراکز خود اقدام نمایند، اما استقبال چندانی از این مراکز ورزشی صورت نگرفته و سالن های خالی و هزینه های جاری زیاد بار مضاعفی به این افراد وارد نموده است.

عدم استقبال از باشگاه های ورزشی در حالی صورت می گیرد، که شاهد حضور مردم بدون رعایت موازین بهداشتی از جمله ماسک درسطح جامعه، مراکز خرید و خیابان ها هستیم که در نهایت سبب شده تا امروز شاهد سیر صعودی ویروس کرونا در استان باشیم، اما زمانی که صحبت از ورزش و حضور در باشگاه ها می گردد، این مسایل مطرح که باشگاه خطرناک و احتمال شیوع ویروس بیشتر است.

رعایت موازین بهداشتی یک اصل برای جلوگیری از شیوع این ویروس است، اما اینکه تنها رعایت آن را محدود به یک مکان نموده و در مابقی مکان ها و مراکز، گویی خبری از این ویروس نیست شاید ریشه از فرهنگ دارد که باید به آن پرداخته گردد.

بخش ورزش و به دنبال آن باشگاه داران، مربیان ورزشی و استخرداران ما امروز با مسائل شدید مالی روبرو شدند و با صحبت به این اقشار به این باور می رسیم که باید راهکار اساسی و به نوعی فرهنگ سازی کرد، با توجه به اینکه کرونا شاید تا زمان زیادی میهمان استان و کشورمان باشد، باشیم.

در ادامه این گزارش پای صحبت مربیان، باشگاه داران و مسوولان ورزش استان می نشینیم، دلشان پر از حرف است و حال شان در این روزها را شاید حتی به قول خودشان نتوان توصیف کرد.

موجودی ریالی هیات های ورزشی البرز به صفر رسیده است

رییس هیات ژیمناستیک استان البرز با بیان اینکه به دلیل نبود هنرجو و ورزشکار،موجودی ریالی بعضی از هیات ها به صفر رسیده گفت: 80 تا 90 درصد درآمد باشگاه و هیات ها، حاصل حضور ورزشکاران و دریافت شهریه است، اما نداشتن ورزشکار طی چند ماه گذشته، موجودی مان را به صفر رسانده است.

کمال تشکر اضافه نمود: حقوق، مزایا، بیمه و دیگر هزینه های جاری، باید از سوی هیات پرداخت گردد اما با شرایط پیش آمده و اینکه توان پرداخت این هزینه ها را نداریم، مجبور به تعدیل نیرو شدیم، مسائل امروز هیات و ورزشکاران بسیاربیشتر از همواره شده که در این میان بیشترین ضرر را مربیانی دیدند که شغل شان حاشیه امنیت نداشته و مستاصل شدند.

کرونایی که تنها ورزش را نشانه رفته است

اسماعیل سایه افکن رییس هیات ووشو البرز نیز ضمن انتقاد از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم در بسیاری از اماکن گفت: معلوم نیست منبع این فرهنگ در کجا است که کرونا فقط در باشگاه ها و ورزش وجود دارد، به راحتی در مترو و اماکن عمومی بدون زدن ماسک حضور می یابند اما از رفتن به باشگاه ها می ترسند، چرا کرونا تنها باشگاه ها را نشانه گرفته است؟.

وی اضافه نمود: وقتی به پارک ها، مراکز تفریحی، تجاری، اداری، مترو، اتوبوس ها و برنامه های مناسبتی می رسیم این حس دست می دهد که کرونا وجود ندارد، اما وقتی به باشگاه های ورزشی می رسیم از ترس کرونا مردم، نه خودشان و نه فرزندانشان را حتی با رعایت بالاترین تمام پروتکل های بهداشتی نمی فرستند.

سایه افکن گفت: بخش ورزش استان در این روزهای کرونایی، با مسائل بسیاری به خصوص از نظر مالی و معیشتی دست و پنجه نرم می نمایند، به خصوص آنانی که درآمدشان از ورزش است بیشتر از سایرین دچار بحران شدند.

مربی ورزشی که با فروش طلا گذران زندگی می نماید

جواد آرزومندی مربی البرزی است که در گفت وگو با وبلاگ بهروز ازشرایط سخت زندگی اش می گوید، عنوان می نماید که حدود پنج ماه است که حقوقی ندارم و با قرض دریافت و فروختن طلاهایم همسرم گذران زندگی می کنم.

وی با بیان اینکه شرایط ورزشکاران و مربیان دراستان بسیار بد است اضافه نمود: باشگاه های بسیاری تعطیل و به دنبال تعطیلی این باشگاه ها، ما نیز بیکار شدیم، امروز حتی یک ریال درآمد نداریم، نمی دانیم که تا کی می توان با این شرایط دوام آورد.

آرزومندی به وام های تعلق یافته از سوی دستگاه هایی از جمله اداره کل ورزش و جوانان استان اشاره و گفت: برای دریافت یک وام 80 میلیون ریالی باید ضامن رسمی داشته باشیم که این کار را برای ما سخت نموده و عطای آن را به لقایش می بخشیم.

گلایه سرمربی تیم ملی ووشو از شرایط مالی در روزهای کرونایی

محبوبه کریمی سرمربی تیم ملی ووشو کشورمان است که عنوان می نماید چندین ماه است که حقوقی نداشته ام، این در حالی است که بیمه ای هم ندارم که بتوانم به وسیله آن بیمه بیکاری دریافت و گذران زندگی کنم.

وی با بیان اینکه مربیان آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند گفت: منبع درآمد ما تنها ورزش است، با تعطیل شدن باشگاه ها و عدم تمایل ورزشکاران و خانواده هایشان برای حضور در باشگاه ها، آسیب زیادی دیدیم با وجود اینکه وقت و هزینه زیادی برای ورزش می گذاریم اما هیچ گونه حمایتی از ما نمی گردد.

کریمی ادامه داد: با این وجود در این روزها بیکار ننشسته ایم و کلاس هایی به صورت آنلاین برای شاگردانم برگزار کردم، اما آنچنان که باید کارایی نداشته و پاسخی که مد نظرم بوده نتوانستم بگیرم.

ورزش آنلاین پاسخگوی ورزشکاران نیست

ورزشکار البرزی نیز که با شیوع ویروس کرونا، خانه نشین شده و به جای تمرین در باشگاه، این روزها در خانه به تمرین می پردازد نیز معتقد است که ورزش آنلاین مانند باشگاه پاسخگو نیست.

احسان مددی اضافه نمود: فضای کوچک خانه، قطع و وصل شدن اینترنت و اینکه کار گروهی به طور معمول انگیزه را افزایش می دهد سبب شده تا آنچنان که باید از ورزش آنلاین لذت نبریم.

باشگاه های ورزشی در واقع تعطیل هستند

مدیر یکی از باشگاه های ورزشی در شهرستان کرج نیز در گفت وگو با وبلاگ بهروز می گوید: با این شرایط که به دلیل کرونا پیش آمده، در واقع باشگاه ها تعطیل هستند، چرا که 2 تا سه نفر بیاید تا اینکه کسی نیاید تفاوتی برای باشگاه نمی نماید.

خلیل سهرابی اضافه نمود: حتی در این روزهایی که باشگاه های ورزشی بازگشایی شدند، با توجه به اینکه استقبالی از سوی ورزشکاران صورت نمی گیرد، باشگاه ها در شرایط خوبی به سر نمی برند.

وی اضافه نمود: مشکل اصلی این است که به ورزش بهایی داده نمی گردد، تمایل مردم به سمت کافی شاپ ها بسیار بیشتر از ورزش است و با این شرایط کاری نمی توان کرد، چرا که مشکل ریشه ای است.

استقبالی از باشگاه های ورزشی نمی گردد

زهرا دهقان مدیر یکی از باشگاه های ورزشی در شهرستان نظرآباد نیز گفت: مجبور به پرداخت هزینه های باشگاه هستیم، این در حالی است که با توجه به اینکه استقبالی از باشگاه ها صورت نمی گیرد، در آمدی نیز نداریم.

وی اضافه نمود: پنج میلیون اجاره باید پرداخت می کنیم تا سالن را نگه داریم این در حالی است که شاید کل درآمدمان در ماه به یک میلیون تومان نیز نمی رسد، در این شرایط احتیاج به یاری داریم.

وی ادامه داد: علاوه بر هزینه های جاری باشگاه، برای حفظ سلامت خود و ورزشکاران نیز به خرید مواد ضدعفونی داریم که این نیز یک هزینه مضاعف است، اقساط مان نیز عقب افتاده، نمی دانیم که چه باید بکنیم.

سلامت جامعه و ورزشکاران اولویت ورزش و جوانان البرز است

مدیر کل ورزش و جوانان البرز نیز با بیان اینکه سلامت جامعه و ورزشکاران اولویت ورزش و جوانان استان است گفت: ورزش و جوانان استان مانند سایر حوزه ها در این رابطه تابع مصوبات ستاد ملی کرونا و فدراسیون پزشکی ورزشی بوده و در راستای قوانین مصوب حرکت می نماید.

امیر غفرانی اضافه نمود: باشگاه ها می بایست، تمام پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت نموده و تمام شرایطی که ستاد ملی مبارزه با کرونا و فدراسیون پزشکی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک برای کارکنان باشگاه ها و ورزشکاران الزامی است گفت: استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دستان، بهترین، راحت ترین و کم هزینه ترین راه برای مقابله با ویروس کرونا است و در شرایط کنونی استفاده از ماسک باید به فرهنگ عمومی تبدیل گردد.

غفرانی با بیان اینکه با توجه به هشدارهای داده شده ممکن است که شرایط کرونا در استان البرز مانند بعضی ازاستان ها طی روزهای آینده به مرز شرایط بحرانی برسد خاطر نشان کرد: با باشگاه هایی که اصول و پروتکل های بهداشتی را رعایت ننمایند به عنوان متخلف برخورد جدی و قانونی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر باشگاه ها رعایت مسایل بهداشتی وفاصله گذاری اجتماعی را انجام بدهند، مسئله ای پیش نمی آید.

سخن پایانی

هرآنچه که گفته شد گوشه ای از مسائل بخش ورزش البرز در روزهای کرونایی بود، مسائلی که به شدت این بخش را تحت تاثیر قرار داده و به نوعی ورزش این استان در یک رکود بی سابقه به سر می برد.

این در حالی است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی می توان علاوه بر احیای دوباره ورزش در استان، به اقتصاد این بخش نیز یاری کرد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران چراغ قرمز کرونا به ورزش استان البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چراغ قرمز کرونا به ورزش استان البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید