دبیرخانه دائمی بزرگداشت حکیم نظامی دایر می گردد

به گزارش وبلاگ بهروز، تهران (پانا) - دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی حکیم نظامی با ابزارهای فرهنگی و هنری بویژه فیلم، سریال و هنرهای تجسمی را مورد تاکید قرار داد و از راه اندازی دبیرخانه دائمی بزرگداشت این شاعر پارسی گوی در وزارتخانه اطلاع داد.

دبیرخانه دائمی بزرگداشت حکیم نظامی دایر می گردد

به گزارش ایرنا، محمود شالویی شنبه شب در آیین حکیم نظامی شاعر پارسی گو به روایت موزه هنرهای معاصر تهران و افتتاح نمایشگاه پنج گنج که در محل این موزه برگزار گردید، به ابعاد وجودی، ادبی، شخصیت و معرفی آثار فاخر فراوریی و دیگر ویژگی های حکیم نظامی پرداخت و گفت: از حدود دو سال قبل درصدد برگزاری بزرگداشتی برای حکیم نظامی بودیم زیرا مدتی است روز 21 اسفند به عنوان روز این حکیم پارسی گوی در تقویم رسمی کشور ثبت شده اما هیچگونه کار جدی صورت نگرفته بود.

وی ادامه داد: موضوع برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی را با دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتم، ایشان موافقت نموده و اختیار تام برای این موضوع داده تا بزرگداشتی ملی و بین المللی در خور شان این شاعر بلند آوازه ایران برگزار کنیم.

رییس ستاد بزرگداشت نخستین دوره بزرگداشت حکیم نظامی اضافه نمود: خوشبختانه با همت وکوشش جامعه هنری و هنرمندان کشور و پیگیری مجدانه بعضی دوستان آثار فراوانی از گنجینه ها و مخازن هنری کشور مانند موزه آستان قدس، موزه ملک و هنرهای معاصر را برای نمایش در معرض دید عموم قرار دادیم که نمایشگاه پنج گنج امروز نمونه ای از آن آثار است.

شالویی با تاکید براین نکته که ایرانیان در دنیا اگر شناخته شده اند بخاطر مشاهیر و بزرگانی همانند حکیم نظامی است، گفت: امروز با آثاری که از نظامی در ایران وجود دارد، مگر کسی می تواند ادعا کند که حکیم نظامی شاعر پارسی گوی ایرانی نیست.

مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید نمود: امروز کوشش ما این است تا با برگزاری همایش ها، بزرگداشت ها، فراوری آثار با استفاده از همه ظرفیت های فرهنگی، هنری، برپایی نمایشگاه های هنرهای تجسمی، نگذاریم مشاهیر، بزرگان، شاعران ایرانی به فراموشی سپرده شوند.

وی اضافه نمود: حکیم نظامی، حکمت و معنویت را با هنرمندی در قالب حکایت و داستان آورده است، از این رو هنرمندان ما می توانند در آثار فراوریی خود از مطالب این شاعر پارسی گوی استفاده نمایند.

شالویی با بیان اینکه بسیاری از مشاهیر کشور به مرور زمان و نپرداختن به آنها در حال فراموشی هستند، توضیح داد: باید همگی دست در دست هم زمینه ای فراهم کنیم که نه تنها معرفی حکیم نظامی بلکه همه مشاهیر و بزرگان ایرانی را به دنیا معرفی و تبیین کنیم.

رییس نخستین دوره بزرگداشت حکیم نظامی از راه اندازی دبیرخانه دائمی بزرگداشت این شاعر بلند آوازه ایران اطلاع داد و گفت: مصمم هستیم برای دوره دوم و بعدی، از آن بزرگداشت حکیم نظامی فیلم سینمایی و سریال های تلویزیونی فراوری گردد.

شالویی بعلاوه اضافه نمود: انتشار فراخوان دریافت مقالات علمی در سطح داخلی و بین المللی و تحقیق وپژوهش را در این راستا، از دیگر برنامه های دوره بعدی بزرگداشت حکیم نظامی برشمرد.

در ادامه با حضور دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی کشور نمایشگاه پنج گنج با مضمون حکیم نظامی در محل موزه هنرهای معاصر گشایش یافت.

از جمله آثار این نمایشگاه متعلق به استاد جواد بختیاری و بنفشه مصری پور از اساتید پیشکسوت هنرهای تجسمی و بنیان مهستان هنر، تابلوی نستعلیق (جلی) خطاطی از اشعار حکیم نظامی بود.

روز 21 اسفند در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی گوی قرن ششم ایرانی ثبت شده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای شروع دوره مسئولیت محمد مهدی اسماعیلی با تشکیل ستادی درصدد است طی یک هفته ویژه برنامه ها و فعالیت هایی را در این راستا داشته باشد که برنامه امروز نیز در ادامه اجرای همین برنامه ها بود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "دبیرخانه دائمی بزرگداشت حکیم نظامی دایر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرخانه دائمی بزرگداشت حکیم نظامی دایر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید