زرقی: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ظرفیت خلق 100 میلیارد تومان ثروت را دارد

به گزارش وبلاگ بهروز، معاون علمی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ظرفیت ایجاد 250 شرکت دانش بنیان با حداقل 100 میلیارد تومان خلق ثروت را دارد.

زرقی: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ظرفیت خلق 100 میلیارد تومان ثروت را دارد

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ بهروز، زرقی، معاون علمی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی امروز در میزگرد پژوهشی حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم که به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش برگزار گردید، گفت: دانشگاه های نسل سوم در امتداد دانشگاه های نسل یک و دو قرار دارند در واقع این دانشگاه ها دانشگاه های ثروت آفرین هستند و باید دانش را به جامعه منتقل نمایند.

وی با بیان اینکه انتشار سه مقاله به ازای هر استاد بیانگر این است که دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در عرصه پژوهش به بلوغ رسیده بنابراین این دانشگاه باید وارد فضای فناوری گردد، توضیح داد: در دانشگاه های نسل سوم استاد و دانشجو باید متناسب با این دانشگاه ها بوده و فناور باشند.

زرقی با بیان اینکه استاد دانشگاه نسل سوم باید قابلیت تبدیل ایده به محصول را داشته باشد، اضافه کرد: استادی که صنعت و احتیاج سلامت را نمی شناسد نمی تواند در دانشگاه های نسل سوم دانشجو تربیت کند؛ البته ما اصلا به دنبال فناور کردن همه و عوض کردن اساتید نیستیم، ولی دانشگاه های نسل سوم باید اتوبانی داشته باشند که هر کس وارد این عرصه می گردد بتواند از تسهیلات استفاده کند.

معاون علمی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم یک دانشگاه نسل سوم باشیم، ولی از ایده حمایت نکنیم، اضافه کرد: دانشکده های نسل سوم به شدت احتیاجمند دانشکده های فنی مهندسی هستند تا بتوانند انتقال تکنولوژی را انجام دهند. با این وجود ما برای تحقق این مهم در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برای انتقال تکنولوژی احتیاج به ارتباطات بین المللی داریم.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی منابع اقتصادی فناوری از منابع اقتصادی پژوهشی جدا شده و در حال حاضر برند های فناوری به صورت جداگانه هستند، توضیح داد: همچنین ما به صندوق های فناوری وصل هستیم؛ به گونه ای که بیشترین وام را در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی که رقم آن چهار و نیم میلیارد تومان با تنفس بازپرداخت بوده به فناوران پرداخت نموده ایم.

زرقی به برگزاری یکصد کارگاه فناوری کسب و کار، خطرپذیری، ارتباط با صنعت و محافظت از ایده در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اشاره نمود و اضافه کرد: ما در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به دنبال ایجاد ستاد کارآفرینی هستیم و هدف از تشکیل این ستاد این است که برای فارغ التحصیلان توانمند و مهارت دیده فضای کسب و کار ایجاد کند البته ما به دنبال شراکت، کسب و کار و تجارت نیستیم و فقط هدف ما راهنمایی و حمایت است.

معاون علمی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هدف دانشگاه های نسل سوم انتقال دانش است، اضافه کرد: در سال 1392 تنها دو شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی وجود داشت، اما در حال حاضر تعداد آن ها به 77 شرکت افزایش یافته است همچنین در سال 98، 113 نمونه تجاری در این دانشگاه ثبت شده که 46 نمونه تجاری سازی شده است.

وی با بیان اینکه ما نمی گوییم دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دانشگاه نسل سوم است، ولی می خواهیم نسل سوم باشیم و به همین منظور احساس کردیم که باید دانشکده فناوری در این دانشگاه تاسیس گردد، اضافه کرد: در 77 شرکت دانش بنیان این دانشگاه بیش از 250 تحصیلنموده مشغول به کار هستند.

زرقی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان این دانشگاه توانسته اند 3.5 میلیارد تومان خلق ثروت را ثبت نمایند، اضافه کرد: البته دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ظرفیت ایجاد 250 شرکت دانش بنیان با حداقل 100 میلیارد تومان خلق ثروت را دارد.

معاون علمی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه سال 2019 برای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی سال درخشانی بوده به گونه ای که این دانشگاه براساس نظام رتبه بندی لایدن جزو 500 دانشگاه برتر جهان نهاده شد، توضیح داد: نظام رتبه بندی لایدن 22 هزار دانشگاه در سطح جهان را مورد سنجش قرار می دهد که با زحمات اساتید و دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در رتبه بندی انجام شده جزو 500 دانشگاه برتر جهان نهاده شد.

وی با بیان اینکه در دانشکده فناوری کار های خوبی برای انتقال فناوری انجام شده توضیح داد: یکی از مسائل ما ثبت یافته ها است با این وجود در حال حاضر آموزش ثبت یافته ها را در دست اقدام داریم.

زرقی با تاکید بر اینکه نباید شتاب علمی به عنوان یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم کم گردد، توضیح داد: همچنین در بیانیه گام دوم تاکید شده است که شتاب علمی باید به گونه ای جهت دهی گردد که به پژوهش های ثروت آفرین بینجامد.

معاون علمی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه دانشگاه ها مکلف هستند تا دو درصد از بودجه خود را صرف پژوهش نمایند، توضیح داد: بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان دوم دی ماه در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار می گردد.

وی اضافه کرد: 113 نفر کاندیدای برترین های بخش های مختلف جشنواره ابوریحان بودند که از بین این افراد 19 نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند. همچنین هم زمان با این جشنواره یک پژوهشگر ملی در سطح کشور و یک پژوهشگر پیروز ایرانی در خارج از کشور معرفی و مورد تجلیل قرار می گیرند.

زرقی از آئین نامه ها و قوانین به عنوان یکی از چالش های پیش روی تحقق دانشگاه های نسل سوم در کشور نام برد و اضافه کرد: از جمله چالش های ما نظام پولی و اقتصادی است که در دولت حاکم بوده و با دانشگاه نسل سوم فاصله دارد. همچنین دومین چالش پیش روی ما در دانشگاه نسل سوم بحث تفکر است چرا که در دانشگاه های نسل سوم می گویند نخبه باید علم را به ثروت پیوند دهد، اما ما همیشه گفته ایم علم بهتر است یا ثروت. همچنین یکی دیگر از چالش های پیش رو نظام های ارزشیابی ما هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "زرقی: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ظرفیت خلق 100 میلیارد تومان ثروت را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زرقی: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ظرفیت خلق 100 میلیارد تومان ثروت را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید