شأن هنرمندان را با سپردن اجرای برنامه های رپرتاژی از بین می برند

به گزارش وبلاگ بهروز، مازیار معاونی منتقد سینما و تلویزیون در مصاحبه با خبرنگاران درباره برنامه های اسپانسرمحور و همچنین تاریخچه شروع تبلیغات در تلویزیون بیان نمود: تلویزیون این روزها تحت تاثیر و سلطه اسپانسرها قرار گرفته است درحالیکه یادم می آید بعد از انقلاب تا سال 65 هیچ تبلیغاتی در تلویزیون پخش نمی شد و پخش پیغام های بازرگانی تابو بود و این نشان می دهد تلویزیون همیشه دچار نوعی افراط و تفریط بوده است.

شأن هنرمندان را با سپردن اجرای برنامه های رپرتاژی از بین می برند

وی ادامه داد: در سال 65 مجوزی برای پخش محدود تبلیغات داده شد که به تبلیغات درباره پوشاک مربوط می شد. بعد از اینکه علی لاریجانی ریاست صداوسیما را برعهده گرفت و شبکه های جدید اضافه شدند پیغام های بازرگانی بیشتر شد و نوروز 78 بود که وسط سریال های تلویزیون نیز پیغام های بازرگانی روی آنتن رفت.

معاونی اظهار کرد: درمورد سیستم پیغامکی نیز این روزها افراط بسیاری می گردد و همه برنامه های تلویزیونی برای انواع قرعه کشی و اهدای جایزه و نظرسنجی از این سیستم استفاده می نمایند. شروع استفاده از این سیستم پیغامکی تابستان 83 بود که ابتدا برنامه ها با هدف نظرسنجی از پیغامک استفاده می کردند و بعد ابعاد تبلیغاتی را نیز در نظر گرفتند و دامنه پیغامک به همه برنامه ها کشیده شد و اکنون این پدیده اینقدر زیاد گردیده که برای مخاطب ناخوشایند است.

وی اضافه نمود: حالا در این یکی دو سال موضوع از پیغامک هم فراتر رفته و تلویزیون به سمت اپلیکیشن ها سوق پیدا نموده است که سود زیادی را به این رسانه می رساند.

این منتقد تلویزیون با اشاره به حضور افراط گونه اسپانسرها در چند سال اخیر در تلویزیون توضیح داد: اسپانسرینگ باعث گردیده است تهیه نمایندگانی وارد تلویزیون شوند که سواد تهیه نمایندگی ندارند. تهیه نماینده هایی که در برنامه های اسپانسرمحور فعالیت می نمایند معمولا تفاوت بسیاری با برنامه سازان دارند و فاقد تخصص و تجربه لازم در این زمینه هستند.

وی با اشاره به جهت دهی عملکرد مجریان تلویزیونی توسط اسپانسرها یادآور شد: روند رشد برنامه های اسپانسرمحور در این چند سال باعث گردیده است که بخشی از مجری های تلویزیون نیز به سمت اجراهای رپرتاژی و تبلیغاتی حرکت نمایند که افرادی مثل بهمن هاشمی، مرتضی حسینی، امیرعلی نبویان و شاهین جمشیدی از این نمونه ها هستند.

معاونی در خاتمه با اشاره به برنامه های اسپانسرمحوری که برای فروش قابلمه و ظروف آشپزخانه فراوری می شوند، اظهار کرد: برخی از این برنامه ها هم از هنرمندانی استفاده می نمایند که صرفا مثل یک یاری آشپز یا یاری مجری در برنامه حضور دارند و به بذله گویی مشغول می شوند؛ کاری که دور از شأن یک هنرمند است و تلویزیون با استفاده ابزاری از این هنرمندان آنها را تحقیر می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شأن هنرمندان را با سپردن اجرای برنامه های رپرتاژی از بین می برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شأن هنرمندان را با سپردن اجرای برنامه های رپرتاژی از بین می برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید