شاغل بودن زنان چه تاثیری بر رضایت زناشویی آن ها دارد؟

به گزارش وبلاگ بهروز، آنالیز های یک مطالعه فراتحلیل نشان داد که شاغل بودن زنان در رضایت زناشویی آن ها تاثیر قابل توجهی ندارد.

شاغل بودن زنان چه تاثیری بر رضایت زناشویی آن ها دارد؟

به گزارش وبلاگ بهروز، امروزه مشارکت زنان در اجتماع افزایش یافته است و درصد قابل توجهی از افراد شاغل جامعه را زنان تشکیل می دهند. با توجه به این که زنان مسئولیت های متعددی مانند مدیریت محیط خانه و فرزندان و مدیریت کار بیرون از خانه را بر عهده دارند، این مسئله می تواند بر روابط زناشویی و رضایت جنسی آنها تاثیرگذار باشد.

با توجه به این موضوع پژوهشگران مامایی و بهداشت باروری، پزشکی اجتماعی و روان شناسی، با انجام یک مطالعه فرا تحلیل، تاثیر شاغل بودن را بر رضایت زناشویی زنان شاغل ایرانی، آنالیز کردند.

در انجام این مطالعه خدیجه آبادیان، زهره کشاورز، حوریه شمشیری میلانی، مصطفی حمدیه، عاطفه آقایی و طیبه مختاریان گیلانی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه های تهران و خوارزمی، مشارکت داشتند.

پژوهشگران برای انجام این فراتحلیل، مطالعاتی که در بازه زمانی 1380 تا 1379 در زمینه شاغل بودن و رضایت زناشویی اجرا شده بود را در پایگاه های اطلاعاتی جستجو کردند. در ادامه 10 مقاله پژوهشی را که تمام شرایط و ملاک های مورد نظر را داشتند، مورد آنالیز قرار دادند.

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که شاغل بودن بر رضایت زناشویی تاثیر خاصی ندارد و یا در سطح ضعیفی موثر است. همچنین تعیین شد که نوع جامعه در اثربخشی شاغل بودن بر رضایت زناشویی نقش دارد.

در بعضی آنالیز های گذشته عنوان شده است که میزان درآمد با میزان رضایت زناشویی مرتبط است و با افزایش میزان درآمد از میزان نارضایتی زناشویی به دلیل برطرف تنش ها و استرس های ناشی از مسائل مالی کم می گردد. در بعضی مطالعات نیز عنوان شده که زنان شاغل اغلب با یک نقش دوگانه در محیط کار و خانه روبرو هستند و در بعضی جوامع که مسئولیت نگهداری از فرزندان و خانه به طور سنتی و فرهنگی بر عهده زنان است و تقسیم وظایف در محیط خانه به طور فعال صورت نمی گیرد، این چالش پررنگ تر می گردد.

پژوهشگران این مطالعه می گویند: با توجه به تمام این آنالیز ها، باید توجه کرد که شغل به تنهایی نمی تواند بر زندگی زناشویی و جنسی زنان شاغل اثرگذار باشد، اما تاثیر تنش ها و استرس های شغلی بر زندگی فردی و اجتماغی زنان شاغل انکارناپذیر است و بهبود شرایط شغلی باعث ارتقا زندگی زناشویی خواهد شد.

یافته های این مطالعه بهمن ماه 1399 به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان آنالیز رضایت زناشویی در زنان شاغل ایرانی: گزارش کوتاه در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شاغل بودن زنان چه تاثیری بر رضایت زناشویی آن ها دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاغل بودن زنان چه تاثیری بر رضایت زناشویی آن ها دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید