گزارشی از نشست برادر جان ، شوخی با دستمزدهای 800 میلیونی و نقد جدی به خشونت
به گزارش وبلاگ بهروز، در فاصله چهار قسمت مانده به انتها سریال رمضانی برادرجان نشست این سریال صبح امروز با حضور خبرنگاران برگزار گردید.
در بخشی از این نشست وقتی عوامل با انتقادهای وبلاگ بهروز روبرو شدند، علی نصیریان خطاب به آنها چنین اظهار کرد: ما برای شنیدن نقد شما آمده ایم. خوب است که وبلاگ بهروز نقد نمایند؛ اگر شما نقد نکنید پیشرفتی حاصل نمی شود. عمده موضوعات مطرح شده در این نشست حول محورهایی چون خشونت موجود در سریال، دیالوگ های غیرمتعارف نویسنده و همچنین نادرست خواندن خبر دستمزدهای 800 میلیونی بازیگران گذشت.
به گزارش ایسنا، در نشست سریال برادر جان تهیه نماینده (محمدرضا شفیعی)، کارگردان (محمدرضا آهنج) و بازیگرانی چون علی نصیریان، حسام منظور، آفرین عبیسی، شیوا ابراهیمی، سعید چنگیزیان و … حضور دارند و این نشست در مرکز هنری وصف صبا برگزار گردید.
در ابتدای این نشست اعلام شد که پخش این سریال امشب به دلیل همزمانی با فینال جام حذفی فوتبال (رقابت پرسپولیس و داماش) در شبکه سه لغو شده است.
علی نصیریان: دیالوگ ها گاهی ما را دچار مشکل می کرد
در بخشی از این نشست علی نصیریان درباره دیالوگ های سعید نعمت الله و دشواری آن با بیان اینکه نسبت به این دیالوگ ها ایراد دارد، گفت: دیالوگ های آقای نعمت الله بعضی جاها خیلی خوب نوشته شده و حادثه ها در آن خوب مطرح شده است اما بعضی جاها ما را برای به خاطر سپردن دچار مشکل می کرد و پیچ می خورد؛ البته باید بگویم هیچ کاری پِرفِکت و بدون ایراد نیست و خوب و بد در هم است اما درباره بازخورد سریال باید بگویم آن قدری که با مردم ارتباط داشتم نگاهشان این بود که کار مثبت است.
نصیریان درباره موضوع و محتوای سریال بردار جان که به گفته بعضی بار خشونت زیادی داشته است و شاید بارها این موضوع در تلویزیون تکرار شده است، اظهار کرد: شما اگر غزل های شاعران مختلف را ببینید به عنوان مثال شاید حرف اضافه های آنها تکراری نباشد اما محتوای آنها تکراری است؛ مگر سوژه های دنیا چقدر است؟ اینها همه تکرار می شود؛ به عنوان مثال تا قبل از جنگ ادبیات تم دیگری داشت و بعد از جنگ چیز دیگری شد. در نتیجه یک موضوع دراماتیک را به ویژه موضوعی که در قالب نمایش ایفا می شود را نمی توان در چند ساعت آن هم کاملاً واقع گرایانه روایت کرد.
بازیگر نقش کریم بوستان در سریال برادرجان درباره دیالوگ های این سریال و ایراداتی که به آن مطرح است، چنین عنوان نمود: در نمایش ها، سینما و تئاتر این ایرادها را به علی حاتمی هم می گرفتند که به عنوان مثال این بخش از کار کج است. باید بگویم وقتی یک روایت نمایشی درست می کنیم، از تخیل روایت می کنیم، این عکس برداری از واقعیت نیست. این چیزی است که باید در نظر گرفت. چون ساختار کار رئالیتی و ارسطویی است، پس وحدت موضوع باید در آن وجود داشته باشد. منتهی شاید با قصه های فرعی روایت شده باشد.
علی نصیریان بار دیگر درباره شیوه روایت داستان تاکید نمود: از نظر نظام ارسطویی درست است که موضوع باید تم وحدت داشته باشد ولی در دنیای امروز بسیاری از این موارد شکسته شده است و قصه های فرعی جای آن را گرفته اند.
نصیریان با بیان اینکه اصولاً اساس کار دراماتیک جنگ است، گفت: دنیا در حال جنگ است. درام بدون جنگ و منفی مثبت نمی شود.
او در بخش پایانی سخنانش گفت: فقط یک چیزی را وظیفه دارم بگویم و آن اینکه کارگردان و نویسنده و تهیه نماینده و تصویربردار برای ساخت این سریال بسیار تحت فشار بودند. یعنی فرصت و زمان برای آنها کم بود. معتقدم اگر چنانچه فرصت بیشتری برای ساخت کار وجود داشت مسلماً این کار اساسی تر می شد اما می خواهم از سازندگان کار تشکر کنم که با فشار و زحمت آن را ساخته اند.
علی نصیریان سپس درباره بازخورد سریال برادرجان گفت: در مجموع این سریال گیرایی هایی داشته است که مردم را راضی نموده است. تنش هایی که در این سریال می بینید به این دلیل است که در این فرصت کم کارگردان نتوانسته است آن را آنالیز کند.
به افت داستان از نیمه های کار اعتقاد ندارم
محمدرضا آهنج، کارگردان سریال برادرجان نیز در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره دلایل افت این سریال برادرجان در نیمه های کار، پاسخ داد: این نگاه بستگی به این دارد که ما چه توقعی از فیلمنامه داشته باشیم. شاید امتیاز بالاتری مد نظر بوده است که ما نتوانسته ایم آن را برآورده کنیم. یکسری مسائل وجود دارد که مشخص می نماید فیلمنامه کدام سمت باید برود و شخصیت ها چگونه قوام پیدا نمایند، اما به افت داستان از نیمه های کار اعتقاد ندارم.
این کارگردان درباره موضوع و محتوای تکراری سریال برادر جان هم چنین گفت: وقتی که حادثه قابیل شکل گرفت این سوژه از همان موقع شروع به کار کرد و به عقیده من بحث حق الناس تا ابدالدهر مطرح است. خیلی از مسائل مبتلا به را در این سریال در نظر گرفتیم و به نظرم اقبالی که در بازخوردهای سریال می بینیم، به این دلیل است که هنوز این جنس قصه ها شنیدنی و دیدنی است. همین که کار جذاب است و بازخوردهایی داشتیم مبنی بر اینکه بسیاری از مخاطبان با شخصیت های قصه همذات پنداری می نمایند، بنابراین قصه تکراری نیست و از این پس اگر سریالی از این جنس و با این محتوا به من پیشنهاد دهند آن را خواهم ساخت.
دیالوگ های برادر جان پینگ پنگی است
محمدرضا شفیعی، تهیه نماینده هم درباره نگارش دیالوگ های یکسان و تکراری برای شخصیت ها اظهار کرد: در ارتباط با دیالوگ ها بارها صحبت شده است. باید گفت هر نویسنده ای امضایی دارد و این یک خاصیت است و اشکالی نیست؛ البته نمی توانم بپذیرم که دیالوگ ها برای همه شخصیت ها یکسان است.
او ادامه داد: دیالوگ ها در برادر جان، آهنگین است و روایتی پینگ پنگی دارد که این خود به کار طراوت می دهد. استفاده به جا از ضرب المثل ها و پاسخ های به جا محتوای درستی را به مخاطب داده است و این ضرب المثل ها خود یک حسن است. این را قبول ندارم آدم ها در این سریال شبیه به هم هستند. اما قبول دارم که نوع دیالوگ ها با کارهای دیگر کاملاً متفاوت است.
حسام منظور: طرح خشونت به معنای ترویج آن نیست
حسام منظور، بازیگر نقاش چاوش در سریال برادرجان نیز درباره تنش و خشونت این سریال اظهار کرد: این نگاه خشونت بار در ادبیات دراماتیک یک اصل است. هر نویسنده ای هم سبک و سیاق خودش را دارد.
وی اظهار کرد: یک سری تم کلی در آثار هنری داریم که شامل عشق، خیانت، قتل و … است. این نگاه مؤلف است که به آن طراوت و تازگی می دهد. در این ارتباط صحنه های خشونت هم اگر نباشد، بازی کسل نماینده می شود.
منظور همچنین گفت: خشونت هیچ بارِ منفی ندارد و بر اساس جامعه اجتماعی می توانیم آن را مشخص کنیم. خود من قطعاً خشونت را دوست ندارم اما ما چیزی را ترویج نمی دهیم بلکه هر مسئله ای که در فیلم مطرح می شود به معنای ترویج آن نیست.
نصیریان: بازیگر عروسک خیمه شب بازی کارگردان نیست
علی نصیریان درباره شیوه تمرین دیالوگ های سریال برادرجان و اینکه آیا در این جهت با مسئله ای روبرو شده اند؟ اظهار کرد: قبل از اجرا ما همواره دورخوانی داریم و در دورخوانی هاست که پیشنهاداتی را ارائه می دهیم. قبل از رفتن جلوی دوربین، بازیگر، نویسنده و کارگردان با یکدیگر مشورت می نمایند و اگر نکته ای در دیالوگ ها باشد آن را اصلاح می نمایند. این یک نکته مهم است. دیالوگ کاغذ است و نمایش نیست و بازیگر هم اسباب دست و عروسک خیمه شب بازی کارگردان نیست. بلکه بازیگر خودش خلاق است و دیالوگ را اجرا می نماید.
حسام منظور نیز در این زمینه اظهار کرد: بخشی از پیاده کردن دیالوگ ها به مهارت بازیگران کار که تئاتری هستند برمی شود و سعی نموده ایم در این کار سر و کله بزنیم. اتفاقاً میزان تمرینات ما و دورخوانی های ما در سریال برادرجان کم بود چرا که فرصت نداشتیم و صرفاً در حد یک یا دو بار دورخوانی داشتیم.
تاثیر منفی خشونت های برادر جان بر یکی از بازیگران سریال
آفرین عبیسی با بیان اینکه اجرای دیالوگ های سنگین این سریال و همچنین خشونت هایی که داشته است در او تأثیر منفی داشته است، اظهار کرد: من تئاتری نبودم و کار تئاتر نداشتم و این سریال فرصتی بود که در کنار آقایان تئاتری بودم اما این دیالوگ ها برای من مشکل بود. من در چندین کار سینمایی که داشته ام چه در سال های گذشته و چه حالا دیالوگ هایی به این شکل نداشتم و تمرین آنچنانی هم نداشته ام. به همین دلیل این دیالوگ ها شخصاً برای من مشکل بود و نمی توانستم پیش بروم و اذیت می شدم.
وی گفت: خشونت روی من تأثیر زیادی داشت. زمانی که کارگردان به من می گفت تا بیشتر از صدایی که دارم فریاد بزنم واقعاً نمی توانستم چرا که همان مقدار صدا هم برای من زیاد بود اما به هر حال این سریال تجربه جدیدی بود و از آن استفاده کردیم.
تعجب از سوال های وبلاگ بهروز درباره خشونت
سعید چنگیزیان، بازیگر نقش ستار نیز درباره محتوای سریال برادر جان چنین اظهار کرد: تعجب می کنم از نوع سوال هایی که مطرح می شود و بیشتر بار منفی این سریال به چشم می آید؛ چرا در بقیه شخصیت های این سریال رنگ و روی خوب زندگی کردن را نمی بینید. اگر دقت نموده باشید بازی من بعد از اینکه چک را می گیرم نه خشونتی دارد و نه اینکه پیت نفتی که آتش بزند و نه توپ و تشری چراکه بزرگی به من می گفت که این کارها را نکنم؛ بنابراین موضوع را به کل مجموعه تعمیم ندهیم؛ به عنوان مثال شخصیت خوب و جالبی برای حنیف نوشته شده است. این پیت نفت بخشی از یک ناهنجاری ظاهری است و بخشی از کار است. بخش بزرگی از جریان دراماتیک این نمایش، به تفاوت دو خانواده برمی شود. ما در خانواده کریم بوستان شیوه تربیتی را می بینیم که در خانواده دیگر این شیوه تربیت، از جنس دیگری است.
در بخش دیگری از این نشست شیوا ابراهیمی، بازیگر نقش منیژه در سریال برادرجان با اعتقاد بر اینکه بخش های خشونت بار داستان برادر جان نتایج مثبت را به دنبال دارد و نه نتایج منفی اظهار کرد: حضور در این سریال تجربه بی نظیری برای من بود و واقعاً یاد گرفتم و خوشحالم که در این مجموعه قرار گرفتم و استقبال خوبی از آن شد. درباره متن این سریال باید بگویم هر نویسنده ای امضای خودش را دارد. این سریال سومین همکاری من با سعید نعمت الله است. من به عنوان بازیگر می دانم که با چه دیالوگی روبرو هستم، چون امضای این نویسنده در کار است.
ندا جبرائیلی، دیگر بازیگر این سریال نیز در بخشی از نشست با بیان اینکه کم تجربه ترین بازیگری است که در سریال برادر جان به ایفای نقش پرداخته است، اظهار کرد: این سریال برای من سختی هایی داشت و باعث شد که از محدوده امن خود بیرون بیایم و با زبان جدیدی کار کنم و الان نتیجه کار را می بینم که چه چالش بزرگی وجود داشته است. این یک انتخاب است که دنیا نمایشی خلق کنیم و مهم است که شخصیت ها تنوع داشته باشند و این تنوع است که اتفاقات خوبی را رقم می زند و این تفاوت های تفکری است که اتفاقات متفاوتی را رقم می زند.
وی درباره خشونت آمیز بودن این سریال نیز اظهار کرد: خشونت در این سریال در نتیجه مثبت قرار نمی گیرد و نتیجه سریال در مذمت خشونت است.
تعجب از دستمزد 800 میلیونی بازیگران
بخش دیگری از این نشست، تهیه نماینده و کارگردان سریال برادرجان و همچنین بازیگران، با پرسشی مبنی بر درخواست 800 میلیونی بازیگران این سریال روبرو شدند که از شنیدن این خبر، ابراز تعجب نموده و دقایقی را به طنز و شوخی گذراندند.
علی نصیریان نیز در این زمینه با ابراز تعجب و در حالی که می خندید اظهار کرد: خوب است که نرخ ما را بالا برده اید و به ما وزن داده اید.
حسام منظور نیز درباره دستمزد 800 میلیونی بازیگران این سریال اظهار کرد: به نظر من 800 میلیون مقدار زیادی نیست و این حق هنرمندانی چون استاد نصیریان است و ایشان باید به جای 800 میلیون 800 میلیارد بگیرد.
برادر جان سورئال نیست!
در بخش دیگری از این نشست محمدرضا آهنج با پرسشی درباره فضای سریال برادرجان روبرو شد که سورئال است و با واقعیت های جامعه همخوانی ندارد. او در این زمینه اظهار کرد: ما در فضای رئالیستی فیلم و سریال می سازیم. این سریال در قالب و فرم در نظر بعضی ها غیراینجایی است اما وقتی ما بحث نمایش را پذیرفتیم، نباید این پرسش ها مطرح شود. سریال برادر جان پیغام های مستتری داشته است که کاملاً از آن دفاع می کنم. باید بگویم ما اصلاً در این سریال سورئال کار نکردیم. این قصه قرار بود حدود 50 قسمت ساخته شود اما چون می دانستیم ایراداتی از سوی تلویزیون به آن وارد خواهد شد، بخشی از کار را به سلیقه و انتخاب خودمان انتخاب کردیم.
این کارگردان درباره دریافت دستمزد 800 میلیونی نیز اظهار کرد: اصلاً چنین چیزی را نشنیده ام و از شما وبلاگ بهروز می شنوم.
وی درباره پرسش هایی که مبنی بر خشونت از سوی وبلاگ بهروز در این نشست مطرح شد اظهار کرد: این خشونت ها که بخشی از آن به عنوان مثال به ریختن پیت نفت و آتش زدن مربوط است، به حریم خصوصی این شخصیت ها برمی شود. این اتفاقات در بطن جامعه نیست و به زندگی خصوصی این شخصیت ها برمی شود.
شرح کارگردان درباره شخصیت های لعیا زنگنه و حسن پورشیرازی
آهنج سپس در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور نامتعارف لعیا زنگنه و حسن پورشیرازی درداستان به عنوان شخصیت هایی که در بطن قصه نیستند، چنین شرح داد: اضافه کردن داستان های کوچک به قصه این سریال به نویسنده بستگی داشته است و اتفاقاً به اعتقاد من یکی از شخصیت های کامل و بی عیب و نقص ما همین دایی با بازی حسن پورشیرازی است که هم زمینه ماجرای قصه است و هم در طول داستان مؤثر است و هم گذشته را کالبدشکافی می نماید.
وی درباره لهجه لعیا زنگنه در این سریال و اینکه با وجود پوشش جنوبی لهجه ای کاملاً تهرانی دارد، اظهار کرد: این شخصیت در جریان قصه ایران را ترک می نماید و در کویت زندگی می نماید اما پس از آنکه غریب و تنها می شود و می بیند پناهی ندارد، به ایران برمی شود؛ بنابراین دلیلی ندارد عربی صحبت کند.
منبع: همشهری آنلاین