سرنوشت مبهم یک پیمان بین المللی دیگر به خاطر آمریکا

به گزارش وبلاگ بهروز، آمریکا ممکن است در اوایل سال 2020 خروج این کشور از پیمان آسمان باز را به بهانه های ساختگی اعلام کند و اکنون این تنها متحدین اروپایی واشنگتن هستند که می توانند این توافقنامه مهم برای امنیت نظامی اروپا را نجات دهند.

سرنوشت مبهم یک پیمان بین المللی دیگر به خاطر آمریکا

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بهروز، الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه کامرسانت اعلام نمود که در روسیه بر این عقیده هستند که خروج آمریکا از پیمان مربوط به آسمان باز اشتباه بسیار بزرگی است. پیش از این بعضی رسانه های گروهی آمریکایی خبر داده بودند که دولت ایالات متحده ممکن است در اوایل سال 2020 درباره خارج شدن از پیمان آسمان باز که به 34 کشور امضاء نماینده آن اجازه می دهد تا پروازهای شناسایی را در آسمان کشورهای یکدیگر انجام دهند، تصمیم گیری کند. مقامات واشنگتن مدعی هستند که روسیه از این پیمان سوء استفاده می نماید. این در حالی است که مقامات مسکو معتقدند واشنگتن تنها به دنبال بهانه برای خارج شدن از یک توافق نامه بین المللی دیگر هستند که تعهداتی را بر این کشور تحمیل نموده است. اکنون این متحدین اروپایی آمریکا هستند که می توانند پیمان آسمان باز را نجات دهند

الکساندر گروشکو در گفتوگو با این روزنامه یادآور شده است: اگر آمریکایی ها تصمیم به خروج از پیمان آسمان باز بگیرند، مرتکب اشتباه بزرگی شده اند. هرچند درباره این پیمان کمتر صحبت می گردد، ولی این توافقنامه از لحاظ تاثیرگذاری بر شرایط نظامی کلی در قاره اروپا اهمیت زیادی دارد و خروج آمریکا از آن تاثیر منفی بر امنیت کلی منطقه خواهد گذاشت.

به عقیده این دیپلمات، پیمان مربوط به آسمان باز یکی از پیمان های سیستماتیک در عرصه امنیت اروپاست و خروج آمریکا از آن، اوضاع منطقه را به شدت پیچیده خواهد نمود. وی اضافه نمود: نباید فراموش کرد همه توافقات در چارچوب این پیمان،مبتنی بر اصل همکاری است و نتیجه نظارت هوایی صورت گرفته در چارچوب آن در اختیار همه کشورهای شرکت نماینده ن قرار می گیرد. بنابراین با اطمینان می توان گفت که پیمان آسمان باز یکی از معدود حلقه هایی است که همچنان امنیت نظامی اروپا را تقویت و حفظ نموده است. اگر آمریکا به بهانه های ساختگی از پیمان آسمان باز خارج گردد، این تصمیم گیری خبر بسیار بدی برای امنیت نظامی اروپا خواهد بود.

ادعاهای قدیمی و جدید آمریکا درباره نقض پیمان آسمان باز از سوی روسیه

چند روز پیش نشریه آمریکایی Defense News به نقل از منابع بلندپایه خود در دولت آمریکا اعلام نمود که کاخ سفید تا سرانجام ژانویه درباره خارج شدن از پیمان آسمان باز تصمیم گیری خواهد نمود. بر اساس این اطلاعات، آمریکایی ها از هم اکنون طرح های خود را به اطلاع متحدینشان در ناتو رسانده اند و این خبر برای آنها دوش آب سردی بود. بهانه برای خروج احتمالی آمریکا از این پیمان ممکن است دو ادعای قدیمی و یک ادعای جدید علیه روسیه باشد.

آمریکا مدعی شده که روسیه پیمان آسمان باز را نقض می نماید، برای اینکه این کشور پرواز در فاصله 10 کیلومتری از مرزهای آبخازیا و اوستیای جنوبی را ممنوع نموده و همچنین محدودیت هایی برای پرواز بر فراز منطقه کالینینگراد وجود آورده است. البته مقامات مسکو از هم اکنون به این دو ادعا پاسخ داده اند.

تناقض در خصوص اول به خاطر اختلافات سیاسی است: در پیمان آسمان باز نوشته شده که راستا پروازهای نظارتی نباید در فاصله 10 کیلومتری از مرز کشورهای مجاوری که عضو این پیمان نیستند، صورت بگیرد. روسیه دو جمهوری آبخازیا و اوستیای جنوبی را کشورهای مستقلی می داند، بنابراین معتقد است که این مسئله باید در خصوص آنها رعایت گردد. محدودیت پروازی در منطقه کالینینگراد هم پس از آن برقرار شده که بعضی اعضای پیمان آسمان باز، بخصوص لهستان با داشتن حق پرواز تا فاصله 5.5 کیلومتری در چارچوب آن، پروازهایی را انجام دادند که مشکلاتی را برای استفاده از حریم هوایی این منطقه و فعالیت فرودگاه کالینینگراد به وجود آورد.

ادعای مشابهی اخیراً از سوی مقامات پنتاگون و بعضی سرویس های اطلاعاتی آمریکا در جلسه شنود کنگره آمریکا شنیده شده که بر خلاف دو ادعای قبلی، در گزارشات وزارت امور خارجه آمریکا مطرح نشده بود. طبق اطلاعات نشریه آمریکایی، دقیقاً این ادعاست که توسط مخالفان پیمان آسمان باز مورد توجه قرار گرفته است. در رابطه با سوء استفاده های روسیه از پیمان آسمان باز، از هم اکنون پیش نویس قانونی برای خروج آمریکا از آن به مجلس سنای آمریکا ارائه شده است.

امیدواری روسیه به اقدام کشورهای اروپایی در حمایت از پیمان آسمان باز

این در حالی است که معاون وزیر خارجه روسیه ابراز اطمینان نموده که سوءاستفاده ایی از طرف روسیه صورت نگرفته و این کشور به تعهدات خویش در چارچوب پیمان آسمان باز پایبند است. به گفته وی، ضمن اینکه تصمیمات درباره محدودیت های پرواز توسط کارشناسان فنی همه 34 کشور شرکت نماینده در آن اتخاذ شده است.

این دیپلمات روس ابراز امیدواری کرد که مقامات اروپایی نیز دیدگاه خود درباره شرایط کنونی پیرامون پیمان آسمان باز را اعلام نمایند. بعضی از متحدین آمریکا در ناتو، از جمله آلمان ، انگلیس و فرانسه از ه اکنون از این پیمان حمایت نموده و تاکید می نمایند که این توافقات به این کشورها اجازه می دهد تا فعالیت های نظامی یکدیگر را کنترل نموده و بدین ترتیب اعتماد بین کشورهای عضو تقویت گردد.

انتظار می رود که بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی نیز در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا که در اوایل ماه دسامبر برگزار می گردد، اهمیت حفظ پیمان آسمان باز را مورد تاکید قرار دهند. سرگئی لاوروف در این نشست نماینده روسیه خواهد بود. البته شرکت مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در این نشست هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "سرنوشت مبهم یک پیمان بین المللی دیگر به خاطر آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت مبهم یک پیمان بین المللی دیگر به خاطر آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید