گوگل می خواهد تا 2029 یک کامپیوتر کوانتومی مفید بسازد

به گزارش وبلاگ بهروز، گوگل اعلام نموده که تا سال 209 می خواهد کامپیوتر کوانتومی کارآمد و مفیدی را بسازد. این غول تکنولوژی امیدوار است که فناوری موردنظر برای حل طیف وسیعی از مسائل عظیم مانند تامین غذای انسان ها، تغییرات آب و هوایی و فراوری داروهای بهتر مثمر ثمر واقع گردد.

گوگل می خواهد تا 2029 یک کامپیوتر کوانتومی مفید بسازد

گوگل برای توسعه این فناوری یک مرکز هوش مصنوعی کوانتومی در سانتا باربارا افتتاح نموده که شامل مرکز داده کوانتومی، آزمایشگاه های تحقیقات سخت افزاری و تجهیزات ساخت تراشه های کوانتومی است. به گزارش وال استریت ژورنال، گوگل طی 10 سال آینده میلیاردها دلار صرف توسعه این فناوری خواهد نمود.

حدود یک سال و نیم قبل گوگل خبر دستیابی به فزونی کوانتومی را گفت. فزونی کوانتومی به زبان ساده زمانی به دست می آید که کامپیوتر کوانتومی یک محاسبه غیرممکن برای کامپیوترهای مرسوم را با موفقیت انجام دهد. گوگل می گوید کامپیوتر کوانتومی این شرکت محاسبه ای که سیستم مرسوم 10 هزار سال باید برای آن وقت صرف می کرد، در عرض فقط 200 ثانیه انجام داده است. اما رقبای گوگل در این حوزه این ادعای گوگل را زیر سوال بردند. شرکت IBM در همان زمان گفت که یک ابرکامپیوتر می تواند چنین محاسبه ای را در عرض 2.5 روز یا کمتر انجام دهد.

گوگل می گوید این بهبود قدرت پردازش می تواند برای شبیه سازی مولکول ها و در نتیجه شبیه سازی کل طبیعت مورد استفاده قرار بگیرد. با توجه به اینکه کامپیوتر کوانتومی قبل از سرمایه گذاری و ساخت نمونه های اولیه می تواند شرایط موردنظر را با دقت زیادی شبیه سازی کند، چنین مشخصه ای می تواند برای مواردی مانند فراوری باتری های بهتر و داروهای هدفمند مورد استفاده قرار بگیرد. گوگل همچنین می گوید که پردازش کوانتومی برای بهبود هوش مصنوعی هم نقش مهمی ایفا خواهد نمود.

با وجود اینکه گوگل مدعی دستیابی به فزونی کوانتومی است، اما خاطرنشان نموده که برای ساخت کامپیوترهای کوانتومی کارآمد راه طولانی در پیش دارد. در حالی که کامپیوترهای کوانتومی فعلی از کمتر از 100 کیوبیت تشکیل شده اند، گوگل می خواهد کامپیوتر مبتنی بر 1 میلیون کیوبیت را فراوری کند. گوگل می گوید ابتدا باید خطاهای کیوبیت ها را کاهش دهد تا بتواند تعداد بیشتری از آن ها را کنار یکدیگر قرار دهد.

علی رغم چالش های پیش رو، گوگل در خصوص این موضوع خوش بین است. این شرکت در نهایت میخواهد خدمات مربوط به پردازش کوانتومی را به وسیله فضای ابری ارائه دهد.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ

به "گوگل می خواهد تا 2029 یک کامپیوتر کوانتومی مفید بسازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل می خواهد تا 2029 یک کامپیوتر کوانتومی مفید بسازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید